Маніпуляції в новинах. Добрива Фірташа і антикорупціонер Гужва.

опубліковано 11 лип. 2017 р., 12:10 office ewgenus   [ оновлено 11 лип. 2017 р., 12:11 ]
Громадська організація «Детектор медіа», здійснила моніторинг порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, за період 26 червня — 2 липня 2017 року.

Аналізувалися головні новини тижня: про зустріч президентів Франції та України, про суди у справах Януковича, Гужви, Насірова та бійців «Правого сектору» в Мукачевому, про кібератаку вірусом Petya, про вбивства Максима Шаповала та Юрія Возного, про відзначення Дня Конституції, про пожежу біля зони відчуження ЧАЕС, про затримання бійця Нацгвардії в Італії.

Вірус Petya і журналісти

Кібератака вірусом Petya 27 червня позначилася і на житті українців. Зокрема журналісти, жалілися, що їм тепер доводиться писати на папері. А один з телеканалів звинуватив в атаці кіберполіцію.

На СТБ ведуча Тетяна Висоцька розповідала, що робота телеканалу практично паралізована. На підтвердження цього журналісти провели екскурсію редакцією «Вікон».

Кореспондент розповів, що “Новини” виходять без суфлерів і без монтажу. Плани випусків новин складають на папірцях.

Не забув собі приділили увагу і канал «112», тут, навпаки, в окремому матеріалі була відзначена перемога, каналу над вірусом, бо вони під час атаки, вчасно від’єднали уражений вірусом комп’ютер.

На «Інтері» також поділилися своїм досвідом, боротьби з наслідками кібератаки, при цьому незабули згадати об’єкт постійної критики і покласти вину за кібератаку на відомство Арсена Авакова, зокрема на підрозділ кіберполіції.

Спочатку студія новини «Подробности» розповіла про стан у своїй редакції, де журналісти змушені були працювати в нестандартних умовах, при цьому взяли інтерв’ю у неназваного колеги який намалювати страшну картину наслідків кібератаки в масштабах цілої країни і не звинуватив відповідальні державні служби у бездіяльності хоча на момент випуску новин вже була офіційна заява директора департаменту комунікації Нацполіції Ярослава Тракала.

«Інтер» не хоче, щоб у Дмитра Фірташа були конкуренти

Уперше про проблеми з добривами телеканал «Інтер» заговорив 23 березня цього року. Тоді не називали конкретних постраждалих в Україні, а лише розповідали про те, як уряд Яценюка буцімто підігрував російським компаніям. Минуло чотири місяці й ситуація значно прояснилася: тепер «Інтер» лише побіжно критикує Яценюка і значно більше уваги приділяє підприємству свого хазяїна Дмитра Фірташа.

26 червня «Подробности» розповіли, що підприємство Сєвєродонецький "Азот" припинило роботу в березні цього року через арешт газу і припинення електропостачання. І закликали державу допомогти підприємству і його багатотисячному колективу, при цьому забули повідомити чому підприємству відрізали газ.

Голова Федерації профспілок Луганської області, в самому сюжеті, також не пояснив причини такої ситуації. Хоча не момент інтерв’ю вже було рішення суду про арешт 500 млн куб. м природного газу Ostchem Дмитра Фірташа, куди входить «Азот» та кримінальна справа про нанесення мільярдних збитків державі.

Також в сюжеті є коментар гендиректора компанії Ostchem який запропонував окрім пошліни на імпортні добрива, запровадити ембарго на ввезення їх з Росії, які і складають основну конкуренцію компанії.

Далі було розкрито структуру ринку добрив в Україні де майже 70% займають російська продукція, але також забули уточнити чи це була причина зупинки Азота чи його наслідки.

При цьому на момент виходу сюжету в ефір мита на російські добрива і роботу підприємства було відновлено.

Про монополізм компанії Ostchem у сюжеті теж не йшлося, адже саме для того , аби диверсифікувати постачу азотних добрив, було скасовано мито - заявляв раніше Міністр аграрної політики Тарас Кутовий.

«Інтер» поповнив ряди захисників Гужви

27 червня телеканал «Інтер» зробив велику заяву про тиск на ЗМІ в сюжеті про вихід Ігоря Гужви, редактора видання «Страна.ua», під заставу. Усі коментатори в сюжеті — заявляють про переслідування з боку влади та спростовують закиди в тому, в чому їх і не звинувачували.

кореспондентка Спочатку цитує адвокатів, що це помста влади з провокаційні статті. Потім схожу заяву робить і сама адвокат, про перешкоджання опозиційному журналісту, за публікацію резонансних розслідувань, які викривають корупцію влади. Й на останок сам редактор про мотиви свого затримання, що влада хоче його залякати.

Всі три заяви дублюють одна одну і жодної думки від прокуратури в сюжеті немає. Альтернативна позиція прозвучала лише наприкінці сюжету про підозру Гужви у вимаганні 10 тис. доларів за компромат на політика.

Але, це не всі спекуляції на події із затриманням Гужви. Ще одна його нетитрована колега заявила «Подробностям», що спроби пред’явити претензії виданню «Страна.ua», буде не так просто, оскільки попереднє звинувачення у фінансуванні видання Кремлем не доведено. Тобто журналістка згадала заяву члена Радикальної партії Ігоря Мосійчука, що «Страну» фінансує Кремль, яку поки що ніхто не підтвердив, в контексті справи про здирництво, яку відкрила прокуратура на підставі відеодоказів.

Отже, у своєму матеріалі «Подробности» не забезпечили баланс думок та не відокремлюють фактів від коментарів. Звинувачення прокуратури займають 9 секунд у сюжеті тривалістю понад три хвилини, увесь інший час, присвячений припущенням журналістів «Подробностей» і співробітників видання «Страна.ua», що слідство має зовсім інші мотиви, відмінних від офіційних.


На телеканалах перевагу отримували такі політики:







Критика:

Телеканал Ахметова «Україна» продовжує критикувати «1+1» Коломойського.

Стандартний тижневий набір критики виконав телеканал «Інтер» присвятивши по одному сюжету Олегу Ляшку, «Самопомочі», «Народному фронту»

Протягом тижня експерти «Детектора медіа» нарахували 38 сюжетів із ознаками замовності. Найбільше їх було на «Україні» - 16 та 14 на «Інтері». Ще вісім розділили між собою ICTV (4), «1+1» (2) та 5 канал і СТБ (по одному).